""

Rush B – Nuorisotyön yhteisöllistä pelitoimintaa -hanke käynnistyi syyskuussa

Nuori pelaa tietokoneella kuulokkeet korvilla.

Rush B – Nuorisotyön yhteisöllistä pelitoimintaa -hankkeella järjestömme koordinoi paikallista nuorisotyötä yhteisölliseen pelitoimintaan, jota järjestää Pelikaverit ry. Etelä-Suomen aluehallintoviraston rahoittama hanke käynnistyi syyskuussa.

Nuorten mielestä ohjatun pelaamisen ja yhteisöllisen digitaalisen harrastamisen mahdollisuuksia on liian vähän. Hankkeen toiminnasta hyötyvät siis ensisijaisesti nuoret.

Toimintaa järjestetään Etelä-Suomen alueen nuorille, kotiväelle ja nuorisotyölle hyödyntämällä Pelikaverit ry:n kehittämää Inceptor-toimintamallia. Saattamalla paikallinen nuorisotyö alueelliseen toimintaan luodaan kattavaa nuorisotyön verkostoa. Nuoret ohjautuvat paikallisilta pelitaloilta ja nuorisotiloilta myös kunta- ja maakuntarajat ylittävään toimintaan. Näin kasvatetaan nuorten harrastusmahdollisuuksia ja luodaan edellytyksiä laajamittaiselle yhteistyölle.


Alueellinen diginuorisotila tai pelitoiminta ei korvaa paikallista nuorisotyötä, vaan vahvistaa sen käyttöön uudenlaisia resursseja. Diginuorisotilan etänä tapahtuva toiminta saa rinnalleen nuorisotyöntekijöitä, jotka työskentelevät nuoria lähellä. Kynnys nuorten ohjautumisesta heitä koskeviin paikallisiin palveluihin madaltuu ja nuoret löytävät fyysisiä harrastamisen tiloja kuten pelitaloja ja nuorisotiloja.

Nuorisotyön paikallinen ja alueellinen toiminta vahvistuu


Lasten ja nuorten digitaalinen harrastaminen on suosittua. Nuorten vapaa-aikatutkimuksen mukaan 74 % lapsista ja nuorista pelaa digitaalisia pelejä. Kuitenkin lapsista ja nuorista 70 % kokee, ettei omalla alueella ole mielekästä vapaa-ajan toimintaa (Kouluterveyskysely 2021). Tutkimusten mukaan ohjattu digitaalinen harrastaminen on harvinaista. (Meriläinen: Kohti pelisivistystä 2020).


Nuorten digitaalinen harrastaminen kuten pelaaminen, elektroninen urheilu sekä striimaaminen tapahtuvat valtaosin omaehtoisesti, ilman turvallisia aikuisia tai rekisteröityjä yhdistys- ja seuramalleja. Nuorisotyöllisen toiminnan ja yhteisöllisten elementtien tuominen digitaaliseen harrastamiseen luo keinon tavoittaa haastavassa elämäntilanteessa olevia nuoria ja ehkäistä ulkopuolisuutta.


Elektronisen urheilun äärellä erilaisia seuroja ja organisaatioita on olemassa, mutta toiminta keskittyy pääasiallisesti tulosurheiluun ja palvelee ainoastaan kaikista taitavimpia tai tavoitteellisimpia harrastajia. Elektronisen urheilun kenttä ei siis vastaa suureen digitaalisen harrastamisen tarpeeseen ja valtava määrä nuoria digiharrastajia jää vaille yhteisöjä tai koordinoituja harrastusmalleja. Vaikka yhteisölliselle toiminnalle on paljon kysyntää, nuoret kokevat, ettei riittävää määrää harrastusmahdollisuuksia, tapahtumia tai peliturnauksia löydy niistä kiinnostuneille.

Invitational-pilotti


Keväällä 2023 Lasten ja nuorten keskus ry järjesti yhdessä Pelikaverit ry:n kanssa Pelitalo Invitational -pilotin pelitoimintaa järjestäville nuorisotyön toimijoille. Pilottiin osallistuvat Pelikaverit ry:n Inceptor-nuorten ohella Lahden, Tampereen ja Muuramen nuorisotyön pelitalot.


”Nuorisotyö on aina mennyt sinne missä nuoret ovat. Rush B -hankkeessa päästään tukemaan seurakuntien digitaalisen harrastamisen ja pelaamisen toimintoja. Nollasta ei tarvitse aloittaa, vaan pienelläkin panostuksella voi toimintaa käynnistää ja liittyä valtakunnalliseen nuorisotyön yhteisöön. Yhteistyöllä saadaan tehtyä mahtavaa yhteistä digitaalista nuorisotyötä. Tervetuloa valmiiseen pöytään!” rohkaisee digikehittäjä Toni Majola.

INCEPTOR-toimintamalli


Inceptor-toimintamallissa digitaalista harrastamista tarkastellaan positiivisena ilmiönä, joka on nuoren voimavara ja polku mielekkääseen yhteisöön. Pelikaverit ry on kehittänyt Inceptor-toimintamallin käynnistämällä nuorille turvallisen ja ohjatun yhteisön digitaaliselle alustalle.

Katso myös